Huskeliste før  justering i bremsebenk.

Å kjøre en bil i bremsebenk er en hard belastning for motor\drivverk og kjøleanlegg. Dermed er det viktig å passe på at den er i generell god stand.

Her har du et par tips til hva du bør gå over for å være så sikker som mulig på at tiden i bremsebenken går så effektivt som mulig. ( Husk: jo mindre problemer vi møter på når bilen er i bremsebenken, jo mindre tid vil vi bruke på effektmåling\justering av motor. )

  1. Bensinsystem- Sjekk at koblinger og slanger er tette\i god stand, bensinlekkasjer kan være katastrofale ved at bilen tar fyr! Full tank med fersk bensin\e85. ( Ikke bensin som har stått i prosjektbilen over lengre tid )
  2. Tenningsystem- Kontroller at tenningkomponenter er i god stand. Nye plugger ( ta gjerne med et ekstra sett og eventuelle spesialverktøy som kreves for å bytte disse. )
  3. Kjølesystem- Under testing\justering av motor i benk, genereres det veldig mye varme. Pass på at kjølesystemet er i god stand og ferdig luftet. Dette sammen med gamle tennplugger som gir seg, er der de fleste problemene kommer. Kjølevifter bør fungere som de skal.  Må motoren stå i mange minutter mellom hvert pull så går tiden fort. Koker den ved å stå på tomgang i lengre perioder, vil den mest sannsynlig også koke i bremsebenken ved justering. ( Effektmålinger vil som regel gå fint. )
  4. Turbosystem (hvis montert)- Sjekk at trykkrør sitter fast, slangeklemmer sitter som de skal og at det ikke er noen lekkasjer i trykksystemet.

    Sprekker i manifoiler eller større lekkasjer i eksos systemet for turbo bør også fikses.

    Skal turbotrykket justeres opp, så pass på at det er montert utstyr som gjør dette mulig. ( Eller eventuelt gjør avtale på forhånd om dette skal monteres. )

  5. Eksos- Da eksosen blir veldig varm under testing\justering, sjekk at den ikke ligger inntil noe som kan begynne og brenne eller smelte. Oljeslanger eller lignende som ligger inntil eksosen vil kunne skape store problemer som f.eks brann.

    Har du også en mutter i eksosen til lamdasonde, vil dette være en fordel. ( men ikke et krav. )

  6. Strøm- Sjekk at dynamo lader batteri som den skal, og at batteriet er i ok stand.
  7. Hjul- I en Rototest bremebenk så brukes ikke hjulene, så disse må skrues av.

    Er det låsemuttere på de, ta med verktøy til og ta av disse. Får vi ikke av hjulene så er det ikke mulig og montere bilen i bremsebenken.

  8. Motor- Motoren må selvfølgelig være i god stand. Sjekk at den ikke bruker veldig mye olje, ryker hvit eller blått, ingen ulyder eller har større lekkasjer . ( Små lekkasjer går greit, så lenge det ikke renner ned på varme deler som f.eks eksosen ) Er motoren modifisert er det en fordel om du har en spesifikasjonsliste på hva som er gjort med motoren.
  9. Drivverk- Pass på at girkasse og tilhørende deler er i ok stand, aksler, ledd ( Hardykobling ( BMW )  skal være i orden. )

    Clutch bør også være i grei stand, slipper clutchen ved pådrag på vei, så vil den mest sannsynlig gjøre det i benken også.