Deprecated: Function jetpack_form_register_pattern is deprecated since version jetpack-13.4! Use Automattic\Jetpack\Forms\ContactForm\Util::register_pattern instead. in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6078 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/5/c/c/loberg-tuning.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":179,"date":"2013-10-25T22:51:03","date_gmt":"2013-10-25T22:51:03","guid":{"rendered":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/?page_id=179"},"modified":"2024-03-11T08:30:53","modified_gmt":"2024-03-11T08:30:53","slug":"forberedelse","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/rototest\/forberedelse\/","title":{"rendered":"Forberedelse"},"content":{"rendered":"

Sjekkliste f\u00f8r bremsebenkjustering:<\/strong><\/p>\n

\u00c5 kj\u00f8re en bil i bremsebenken utsetter motor, drivverk og kj\u00f8lesystem for betydelig belastning. Det er derfor viktig \u00e5 forsikre seg om at kj\u00f8ret\u00f8yet er i generelt god stand f\u00f8r justeringen.<\/p>\n

Her er noen tips for \u00e5 sikre en effektiv og problemfri tid p\u00e5 bremsebenken (husk: jo f\u00e6rre problemer vi oppdager p\u00e5 bremsebenken, desto raskere blir jobben utf\u00f8rt):<\/p>\n

    \n
  1. Bensinsystem:<\/strong>\n
      \n
    • Sjekk tetthet og tilstand p\u00e5 koblinger og slanger. Bensinlekkasjer kan v\u00e6re katastrofale.<\/li>\n
    • Fyll tanken med fersk bensin\/e85. Bytt ut lagret bensin som har st\u00e5tt i bilen over lengre tid.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
    • Tenningsystem:<\/strong>\n
        \n
      • Kontroller at alle tenningskomponenter er i god stand.<\/li>\n
      • Ta gjerne med et ekstra sett og eventuelt spesialverkt\u00f8y for bytte.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
      • Kj\u00f8lesystem:<\/strong>\n
          \n
        • S\u00f8rg for at kj\u00f8lesystemet er i god stand og luftet.<\/li>\n
        • Forsikre deg om at kj\u00f8leviftene fungerer som de skal.<\/li>\n
        • M\u00e5 motoren kj\u00f8les ned hele tiden s\u00e5 g\u00e5r tiden fort. Koker den ved \u00e5 st\u00e5 p\u00e5 tomgang i lengre perioder, vil den mest sannsynlig ogs\u00e5 koke i bremsebenken ved justering. (Effektm\u00e5linger vil som regel g\u00e5 fint).<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
        • Turbosystem (hvis montert):<\/strong>\n
            \n
          • Inspeksjoner trykkr\u00f8r, slangeklemmer og sjekk for lekkasjer i trykksystemet.<\/li>\n
          • Fiks eventuelle sprekker i manifoiler eller st\u00f8rre lekkasjer i eksossystemet f\u00f8r turboen.<\/li>\n
          • Skal turbotrykket justeres opp, s\u00e5 pass p\u00e5 at det er montert utstyr som gj\u00f8r dette mulig. (Eller eventuelt gj\u00f8r avtale p\u00e5 forh\u00e5nd om dette skal monteres).<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
          • Eksos:<\/strong>\n
              \n
            • Kontroller at eksosen ikke ligger inntil brennbart materiale.<\/li>\n
            • Sjekk at ingen oljeslanger eller lignende er i kontakt med eksosen.<\/li>\n
            • Mutter til lambdasonde b\u00f8r ogs\u00e5 v\u00e6re sveiset inn.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
            • Str\u00f8m:<\/strong>\n
                \n
              • Sjekk at dynamoen lader batteriet som den skal.<\/li>\n
              • Forsikre deg om at batteriet er i god stand.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
              • Hjul:<\/strong>\n
                  \n
                • I en Rototest bremebenk s\u00e5 brukes ikke hjulene, s\u00e5 disse m\u00e5 skrues av. Er det montert l\u00e5semuttere, ta med verkt\u00f8y til og ta av disse.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
                • Motor:<\/strong>\n
                    \n
                  • Sjekk for oljeforbruk, hvit eller bl\u00e5 r\u00f8yk, unormale lyder og st\u00f8rre lekkasjer.<\/li>\n
                  • Ha en spesifikasjonsliste for eventuelle motormodifikasjoner.<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n
                  • Drivverk:<\/strong>\n
                      \n
                    • Forsikre deg om at girkassen og tilh\u00f8rende deler er i god stand<\/li>\n
                    • Sjekk aksler og ledd, det er ikke spesielt hyggelig om en mellomaksel g\u00e5r av under drift.<\/li>\n
                    • \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      Clutch b\u00f8r ogs\u00e5 v\u00e6re i grei stand, slipper clutchen ved p\u00e5drag p\u00e5 vei, s\u00e5 vil den mest sannsynlig gj\u00f8re det i benken ogs\u00e5<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
                      \n
                      \n
                      <\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      \n
                      <\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n<\/ol>\n

                      Ved \u00e5 grundig g\u00e5 gjennom disse punktene f\u00f8r bremsebenkjusteringen, kan du minimere problemer og sikre en effektiv prosess.<\/p>\n

                      \n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                      Sjekkliste f\u00f8r bremsebenkjustering: \u00c5 kj\u00f8re en bil i bremsebenken utsetter motor, drivverk og kj\u00f8lesystem for betydelig belastning. Det er derfor […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":89,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/P41hdL-2T","_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/179"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=179"}],"version-history":[{"count":9,"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/179\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":752,"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/179\/revisions\/752"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.loberg-tuning.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=179"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}